Co se nejčastěji říká o českém LinkedIn a není to tak úplně pravda

„Nejstarší sociální síť? Rozhodně Facebook!“ Říkala jsem si donedávna. Taky vás to napadlo? Přitom je LinkedIn veteránem sociálních sítí, který letos v prosinci oslaví 20 let od svého zrození.  

Už v roce 2011 dosáhl celosvětově hranice 100 milionů registrovaných uživatelů. Letos v únoru má LinkedIn celosvětově 740 milionů uživatelů, z toho jen v Česku 2 miliony. O tom jsem koneckonců psala už dříve.  

LinkedIn je ale specifický. Snad proto o něm koluje v Česku spousta mýtů, díky kterým můžete snadno promarnit jeho byznysový potenciál. Které z nich jsou ty největší?  

1. Na LinkedIn musíme být taky

Už máme Facebook, Twitter, Instagram, chybí nám jen firemní účet na LinkedIn. Takto dříve firmy uvažovaly. LinkedIn často zakládaly pouze jako doplněk. Další vkládaly přebytek marketingového rozpočtu do výkonnostní reklamy, která byla již tehdy, stejně jako nyní, považována za drahou.   

Pro většinu uživatelů byl v Česku LinkedIn něco jako “online životopis”. Ti pokročilejší na něm využívali networking, přidávali si ale hlavně ty, které už znali osobně.  

Podobně řada uživatelů a firem vnímá síť LinkedIn doposud. A je to škoda. Její byznysový potenciál roste každým rokem. Firmám se tu daří rozvíjet nejen výkonnostní marketing, ale také ten obsahový. 

Hlavně obsahové aktivity na osobních profilech představují z dlouhodobého hlediska významný zdroj leadů a akvizic, a to nejen pro firmy, ale také pro freelancery.  

“Na ostatních sítích lidé marní čas, na LinkedIn ho investují.” 

Sociální média považuje za efektivní marketingový kanál 79 % marketérů v B2B segmentu. Až 80 % leadů, které B2B firmám generují sociální média, pochází právě z LinkedIn. Vyplývá to z průzkumu, který LinkedIn zveřejnil letos v únoru. Na českém LinkedIn v posledních letech stoupl markantně nejen počet uživatelů, ale také počet tvůrců obsahu. Těch, kdo aktivně na síti publikují a diskutují pod svými posty.  

2. LinkedIn facebookovatí. Tady se přece píše o práci

„Toto není Facebook!“ Zaznívá ze sítě, když někdo zveřejní více osobní příspěvek. Ano, LinkedIn je profesní síť, je ale stále také síť sociální. A kdo říká, že vaše profese nemůže být zábava?  

Uživatelé na LinkedIn chodí především nasát novinky z oboru, nalézat tipy a inspiraci pro kariérní rozvoj a další vzdělávání. Obsah tu ale konzumují obdobně jako na ostatních sociálních sítích. Nestojí o suchopárné analýzy se složitými souvětími a odbornými termíny, komplikovanými grafy a daty.  

I expert je totiž jenom člověk. Odborné analýzy čte na jiných platformách. Na LinkedIn nemá chuť se prokousávat další dávkou vysoce odborných statí. Vyhledává spíše populárně-naučné texty. 

Chcete recept na úspěšný obsah na osobním profilu?

Do komunikačního mixu namíchejte odborná i osobní témata, a to v poměru 2:1. Na LinkedIn už dávno nenajdete jenom pracovní témata. Občasné „mimopracovní“ příspěvky jsou nejen osvěžující, ale i žádoucí.  

3. Úspěšný post se pozná podle vysokého dosahu

Odborné posty nemusí nudit 

Odborné posty obsahují profesní témata, obvykle související s prací uživatele nebo činností firmy. Posilují osobní brand, případně brand firmy, mnohdy podporují pozitivní pohled na danou odbornost. Pokud budete publikovat kvalitní odborné posty, lidé vás budou vnímat jako odborníka na danou problematiku.  

Odborné posty mají zpravidla nižší dosah než osobní posty, nemluvě o postech virálních. Dobře postavený odborný post ovšem také může mít virální potenciál. Protože odborný nemusí znamenat nudný.  

Odborný post je určen užší cílové skupině. Těm sledujícím, kteří u vás chtějí načerpat informace z oboru, případně uvažují o tom, že vaše služby v budoucnu využijí.  

Tito uživatelé obsah pouze konzumují. Obvykle od nich nezískáte lajky ani komentáře. Jsou to ale oni, kdo pak poptá vaše služby. Neznáte se, nekomentovali ani jeden váš příspěvek, možná vám ani nedali lajk, přesto právě od nich nakonec získáte poptávku.  

Odborné posty jsou zdrojem leadů a byznysu. Nefungují ale samy o sobě. Aby všechno správně ladilo, musíte je doplnit osobními posty.  

Osobní posty vás vykopnou z komfortní zóny 

Pořádná dávka emocí. Tak by se daly charakterizovat hodně osobní posty. Všichni jsme totiž taky lidi. Nic lidského nám není cizí. Proto je fajn vystoupit z pohodlí naší komfortní zóny a odhalit kousek ze sebe. A nejen v textu. Lidé chtějí vidět ostatní lidi – na fotce, ve videu.  

Osobní posty charakterizuje mnohonásobně vyšší dosah. Příčinou je množství komentářů pod postem. Diskuze rozjíždí algoritmus na plné obrátky. Post se pak objevuje více ve feedech uživatelů.  

Vysoký dosah ale automaticky negeneruje nové zákazníky. Ti potřebují vědět, co děláte a jak. K tomu potřebujete odborné (nudnější) posty. A kruh se uzavírá. Uživatelé, kteří reagují na vaše osobní posty, obvykle nepoptávají váš produkt. Potřebujete ale jejich podporu, abyste dostali příspěvky mimo vaši síť.  

“Dosah je jen cesta, ne cíl. Ale může vás to bavit.” 

“No jo, ale co tam mám pořád dávat? Můj osobní život je nuda.” Povzdechnou si často klienti na mých konzultacích. Jasně, každý není CEO Tesly, nelítá do vesmíru a nezachraňuje zatoulaná koťátka. Ale dobrý příběh najdete i v každodenních drobnostech, které stojí za to zaznamenat.  

5 tipů na na LinkedIn posty mimo odborná témata 

  1. Všední střípky z osobního života  

Stalo se něco při cestě z práce nebo do práce? Vtipná historka z nákupu, kafe vylité na klávesnici, přeřeky vašich dětí (nebo kolegů), cokoliv, co vás rozesmálo, rozplakalo, udivilo. Protože život je plný drobných zážitků.  

  1. Všední střípky z pracovního života  

Setkání se zajímavým klientem, postřehy z návštěvy klientovy firmy, zajímavosti z porady (které můžete prozradit), řešení nedorozumění ve firmě, představení spolupracovníků, zážitky z práce, střípky z firemní kultury, případy, které kolega dobře vyřešil, …   

  1. Výjimečné životní události  

Narozeniny vás nebo vašich blízkých, výročí, narození dítěte.  

  1. Výjimečné pracovní události   

Změna zaměstnavatele, nová pracovní příležitost nebo povýšení ve firmě, společný teambuilding, pracovní cesta, dovolená.  

  1. Vztahové a rodinné příběhy  

Vzpomínky na seznámení, naše společná cesta, řešení krizí, společné milníky, výhry i krizové okamžiky, inspirace z rodinných příběhů, inspirativní příběhy našich předků.  

Virální post je alchymie. Není na něj recept 

“Napište mi virální post.” Takové požadavky taky občas dostávám. Jenže virál není rohlík. Nedá se prostě upéct. Najdeme sice zákonitosti, které naznačují, že daný post bude populární, vytvoření virálu chce ale pořádnou dávku alchymie. Recept vám tudíž nedám, ale pár rad ano:  

  • Virál chce emoce. Silný životní příběh, aktuální téma, o kterém se právě mluví. Tněte do živého.  
  • Buďte konkrétní, k věci, pište srozumitelně. Nejste Jirásek.  
  • Bouchněte tam něco barevného, ať opticky text rozčleníte.  
  • Přidejte pár myšlenek k diskuzi. Ideálně takových, na které má každý svůj (rozuměj jiný) názor.  
  • Odpovídejte na komentáře. NA VŠECHNY. Nejlépe hned. Aspoň do hodiny.  

Post virálního charakteru se šíří sám a pomáhá rozšiřovat sféru vašeho publika 

Buďte autentičtí. Piště si po svém. Každý obsah si najde svoje publikum – dříve nebo později. Někomu se podaří virální post skoro hned, jiný si chvilku počká. Když ale budete psát na sílu a předstírat, že jste někdo jiný, lidé vás prokouknou. A nebudou vás číst.  

Jak prosté, milý Watsone. 😉 

Radka Legerska

Líbil se vám článek? Sdílejte ho na LinkedIn:

Přečtěte si také: „Jak začít psát na LinkedIn >>>“

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..