Chcete liky nebo zákazníky?

„Platíme si LinkedIn konzultanta. Podle jeho doporučení publikujeme každý den příspěvky na osobních profilech. Já i můj šéf. Sledujeme dosah, ten pořád roste. Máme dosah 5 – 10 tisíc zobrazení. Děláme to denně. Šéfovi musím neustále reportovat, kolik bylo komentářů a liků, jaký byl dosah toho kterého příspěvku. Každý měsíc vyhodnocujeme s konzultantem výsledky. On nás chválí za dosah, šéf je taky spokojený, kolik máme liků a komentářů. Takhle to děláme už v půl roku.

Ale žádný byznys nám to zatím nepřineslo….“

To je volná citace úryvku z mého rozhovoru s obchodním ředitelem české firmy, která poskytuje služby středně velkým a velkým společnostem. Říkejme mu třeba Karel.

Je to člověk na svém místě, zkušený obchodník, záleží mu na růstu firmy. A tak se vůbec nedivím,že on s výsledkem spokojený není. Taky bych nebyla.

Zajímá mě, jakou mají obsahovou strategii, co jim guru doporučil.

Dozvídám se, že, Karel i jeho šéf následují tato doporučení:

  • Publikujte hlavně odlehčené příspěvky „ze života“, na ty „nachytáte“ hodně laiků
  • Každý svůj příspěvek zakončete otázkou „Jak to máte vy?“ – tak dostanete hodně komentářů
  • Udělejte ze sebe občas hlupáka. Napište o tom, že právě něco řešíte a nevíte si rady. A zeptejte se své sítě: „Jak byste se rozhodli vy?“. Komentáře zaručeny…
  • „Přilepte se“ na někoho s velkou sítí a často komentujte jeho příspěvky. Tak nasbíráte spoustu nových spojení.
  • V žádosti o spojení rovnou nabídněte svůj ebook zdarma.

Radujete se, že jste právě dostali zdarma návod, jak se zviditelnit na LinkedIn? Neradujte se. Tohle je přesný návod, jak se to NEMÁ DĚLAT.

Nemám nic proti příspěvkům ze života, otázkám do sítě a komentářům pod příspěvky influencerů. Tohle všechno na LinkedIn patří.
Ale vaše strategie, pokud chcete získávat na LinkedIn zákazníky, musí stát na něčem jiném…

Ale zpět k našemu rozhovoru s Karlem:

„Největší dosah měl můj příspěvek o tom, jak jsem se synem pouštěl draka…

Já už nevím, o čem mám psát, na co se mám své sítě ptát. Do těch komentářů už píšu jenom >Souhlasím< nebo >To je dobré< apod. Nevím, co jiného.

A hlavně. Nějaké leady z LinkedIn máme. Ale žádný nový byznys.“

„A na základě čeho vám váš konzultant tohle doporučil?“, ptám se.

„No, on přišel, ukázal nám svoje statistiky, jak JEMU to funguje.“ Aha.

„A bavili jste se o vaší cílovce, o vašich službách, o vašem byznyse, vaší přidané hodnotě…?“, ptám se dál.

„Ne“. Aha.

„A kdo je vaše cílová skupina, Karle?“

„Ředitelé firem, finanční ředitelé…“ Aha.

Tak zakopaného psa už bychom tedy měli…

VAŠE CÍLOVÁ SKUPINA a její cíle, zájmy a potřeby a proti tomu váš produkt/služba, vaše odbornost a přidaná hodnota – to je základ úspěšné LinkedIn byznys strategie.

A proto vám dobrý konzultant NIKDY nemůže doporučit, abyste jenom kopírovali něco, co JEMU funguje.

Jaký obsah tedy na LinkedIn publikovat?

LinkedIn je profesní sociální síť. Většina jejích členů je zde proto, aby získala přístup k informacím a kontaktům, kterém jim pomohou dosahovat svých profesních a pracovních cílů.

Proto je důležité se ptát, kdo je a co řeší vaše cílová skupina. Jaké má problémy, otázky, cíle, profesní zájmy a potřeby. Co těm lidem v, pro vás, klíčových rolích, pomůže dělat svou práci efektivně, plnit cíle, inovovat, získávat konkurenční výhodu, šetřit náklady…

A pak pro ně tvořit obsah, který jim přináší odpovědi, řešení, inspiraci. Obsah, který jim pomáhá, vzdělává je, umožňuje jim být v obraze ve svém oboru, usnadňuje jim práci…

Ano, tento hodnotný obsah vám nezíská stovky ani desítky liků a komentářů. Nebude mít (zatím) obrovský desetitisícový dosah. Ale přivede vám nové zákazníky.

Proč je hodnotný obsah magnetem na vaše nové zákazníky?

Díky sdílení know-how, návodů, tipů, best practice, případovek… způsobíte 2 věci:

  1. Umožníte svým potenciálním zákazníkům mít s vámi pozitivní zkušenost ještě dříve, než se vašimi zákazníky stanou.
  2. Získáte si jejich důvěru – nezbytný předpoklad každého byznysu.
  3. Ukážete, že tomu, co děláte, opravdu rozumíte, že jste tím správným partnerem pro ně,

Proč mívá hodnotný obsah tak málo komentářů a laiků?

Post o pouštění draků nebo ten s otázkou „Do Brna jezdíte raději Pendolinem nebo RegioJetem?“ vám okomentuje kde kdo. Je to to totiž příjemné pro naše ego a bezpečné.

Ale komentovat post o „aplikaci “smartAssist”, která umožňuje obousměrnou komunikaci za použití běžných mobilních zařízení jako jsou smartfony, tablety nebo smart-brýle..“? Tady je už zapotřebí erudovanosti i jisté odvahy. Protože pusťte se do vyjadřování k odbornému tématu, když víte, že se můžete mýlit? A váš „omyl“ uvidí váš šéf, kolegové, zákazníci, všichni, koho máte v síti…

Anebo je ten důvod ještě prostší – informaci zkonzumujete, protože je pro vás užitečná, ale nemáte potřebu se zviditelňovat. Proto vy na LinkedIn nejste.

A tak to má většina uživatelů této sítě. Jsou zde pasivní. Konzumují. A je to v pořádku.

Ze zkušenosti na této síti jsem vysledovala, že čím vyšší post či náročnější role ve firmě, tím méně reakcí.

Pokud jste například finanční ředitel, máte důležitou pozici a málo času, jakému obsahu budete věnovat čas a pozornost? Tomu, které fixy na flipchart jsou lepší nebo tomu o revolučním docházkovém systému?

A který typ obsahu Karlovi, jako obchodníkovi, otevře dveře do firem a připraví mu skvělou startovací pozici pro jednání…?

Příští týden máme s Karlem konzultaci.

Co mu doporučím? Nic.

Ale zeptám se ho na spoustu věcí. A pak spolu vymyslíme LinkedIn strategii na míru jeho cílovce, službě a její přidané hodnotě. A celkové obchodní strategii firmy. A také na míru jemu, Karlovi.

Hezký den.

Jana Bártíková

Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho na LinkedIn:

Přečtěte si také: Nový LinkedIn algoritmus Dwell Time >>>

Jana Bártíková
Obchodu se věnuji celý život. Už v roce 1991 jsem nastoupila na svou první manažerskou pozici. Od té doby jsem pro různé firmy a značky pracovala na zvyšování obratu a podílu na trhu. Ať to bylo v roli provozní ředitelky řetězce Rossmann, na pozici ředitelky českého zastoupení estonské módní značky či Sales Managerky značky Dior pro český a slovenský trh. Jako lektorka jsem vytvořila a realizovala vzdělávací program pro celý obchodní tým Kofoly, který vedl k restartu obchodní strategie a získání 2. pozice na trhu. Od roku 2013 podnikám a LinkedIn se stal hlavním zdrojem mých zákazníků. Generuje mi 90 % mých prodejů, objednávek a zakázek. Z toho 90 % poptávek přichází z LinkedIn za mnou... Už od roku 2015 učím firmy a podnikatele jak získávat nové zákazníky a klienty díky LinkedIn. Mými kurzy o LinkedIn už prošlo více než 3 000 účastníků.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..