Jak žádat o doporučení na LinkedIn?

Jak žádat o doporučení na LinkedIn?

„Požádala jsem svého bývalého šéfa o doporučení a podívej se, co mi napsal. To je tak strašně obecné, nicneříkající, je mi to úplně k ničemu.“, stěžovala si mi nedávno moje známá. „A jak vypadala tvoje žádost o doporučení, Moniko?“, zeptala jsem se. „Normálně – prosím vás o doporučení, nebo tak nějak…“, byla její odpověď. „Aha, takže taková obecná, nicneříkající žádost, že?“

Proč vlastně mít doporučení na svém LinkedIn profilu?

Doporučení od vašich současných nebo bývalých nadřízených, kolegů, zákazníků… se může stát jedním z „důkazů“ toho, že to, co o sobě ve svém profilu píšete, je pravda. Jedním z důvodů je jeho autenticita – doporučení si nemůžete do profilu napsat sami, jako třeba na web… Můžete jen zveřejnit (nebo ne) text, který vytvořil někdo jiný – ten, koho jste požádali nebo se k tomu sám rozhodl. Doporučení vám bude užitečné ale jen v případě, že bude dobře napsané…

Aby doporučení mělo váhu, musí být konkrétní, věcné, srozumitelné.

Jak se do lesa volá…

Monika požádala o doporučení, aniž by uvedla nějaké podrobnosti. Její šéf jí v doporučení napsal, že byl s její prací spokojen. ale s čím konkrétně? V čem byla podle něj Monika skvělá? S čím mu pomohla, jakým byla pro něj, pro tým, pro firmu přínosem? Jaký jejích výsledků, úspěchů, si on váží? O tom ani slovo. Monika dostala zpět to, oč požádala.

Jak tedy požádat o doporučení na LinkedIn?

  1. Uvědomte si, jaký je váš cíl na LinkedIn. Čeho zde chcete dosáhnout, kdo je vaše cílové publikum, jakou značku si zde budujete, co o sobě a komu chcete prezentovat. V dalších krocích pak buďte v souladu s tímto svým cílem.
  2. Promyslete si, které své zkušenosti, dovednosti, schopnosti, výsledky, úspěchy, projekty… chcete doporučením potvrdit.
  3. Zamyslete se, koho o doporučení požádáte. Neomezujte se jen na své nadřízené, požádejte i své kolegy, podřízené, zákazníky, obchodní partnery… ze současnosti i z historie. Požádejte ty vaše kontakty, které mohou potvrdit vše, na co jste přišli v kroku 2.
  4. Vytvořte si text vaší žádosti, který bude personifikovaný pro každou osobu, kterou žádáte. Specifikujte, na jaké události z vaší spolupráce se má požádaný zaměřit, na jaké výsledky, cíle, přínosy vaší spolupráce. Vytvořte takovou osnovu, body, které požádaného člověka povedou
  5. Teprve potom požádejte o doporučení pomocí tlačítka ve vašem profilu. Vytvořený text vložte do žádosti namísto předefinovaného: „Dobrý den, Milena, mohl(a) byste mi napsat doporučení?“

Specifikací své žádosti dosáhnete dvou efektů:

  1. Usnadníte tomu, koho žádáte práci s přemýšlením a vymýšlením textu. Tak si i zajistíte vyšší míru ochoty vám doporučení napsat.
  2. Získáte takové doporučení, které bude mít váhu, protože bude konkrétní.
  3. Získáte jeden z „důkazů“ o tom, že to, co o sobě píšete, je pravda…

Jak to dělám já?

Napíšu do žádosti otázky a požádám dotyčného, aby mi doporučení napsal ve formě odpovědí na ně. Jak taková doporučení, která se mi vrací, pak vypadají? Podívejte se na můj profil >>>.

Jana Bártíková

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na LinkedIn:

Jana Bártíková
Obchodu se věnuji celý život. Už v roce 1991 jsem nastoupila na svou první manažerskou pozici. Od té doby jsem pro různé firmy a značky pracovala na zvyšování obratu a podílu na trhu. Ať to bylo v roli provozní ředitelky řetězce Rossmann, na pozici ředitelky českého zastoupení estonské módní značky či Sales Managerky značky Dior pro český a slovenský trh. Jako lektorka jsem vytvořila a realizovala vzdělávací program pro celý obchodní tým Kofoly, který vedl k restartu obchodní strategie a získání 2. pozice na trhu. Od roku 2013 podnikám a LinkedIn se stal hlavním zdrojem mých zákazníků. Generuje mi 90 % mých prodejů, objednávek a zakázek. Z toho 90 % poptávek přichází z LinkedIn za mnou... Už od roku 2015 učím firmy a podnikatele jak získávat nové zákazníky a klienty díky LinkedIn. Mými kurzy o LinkedIn už prošlo více než 3 000 účastníků.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..