Jak žádat o doporučení na LinkedIn?

Jak žádat o doporučení na LinkedIn?

„Požádala jsem svého bývalého šéfa o doporučení a podívej se, co mi napsal. To je tak strašně obecné, nicneříkající, je mi to úplně k ničemu.“, stěžovala si mi nedávno moje známá. „A jak vypadala tvoje žádost o doporučení, Moniko?“, zeptala jsem se. „Normálně – prosím vás o doporučení, nebo tak nějak…“, byla její odpověď. „Aha, takže taková obecná, nicneříkající žádost, že?“

Proč vlastně mít doporučení na svém LinkedIn profilu?

Doporučení od vašich současných nebo bývalých nadřízených, kolegů, zákazníků… se může stát jedním z „důkazů“ toho, že to, co o sobě ve svém profilu píšete, je pravda. Jedním z důvodů je jeho autenticita – doporučení si nemůžete do profilu napsat sami, jako třeba na web… Můžete jen zveřejnit (nebo ne) text, který vytvořil někdo jiný – ten, koho jste požádali nebo se k tomu sám rozhodl. Doporučení vám bude užitečné ale jen v případě, že bude dobře napsané…

Aby doporučení mělo váhu, musí být konkrétní, věcné, srozumitelné.

Jak se do lesa volá…

Monika požádala o doporučení, aniž by uvedla nějaké podrobnosti. Její šéf jí v doporučení napsal, že byl s její prací spokojen. ale s čím konkrétně? V čem byla podle něj Monika skvělá? S čím mu pomohla, jakým byla pro něj, pro tým, pro firmu přínosem? Jaký jejích výsledků, úspěchů, si on váží? O tom ani slovo. Monika dostala zpět to, oč požádala.

Jak tedy požádat o doporučení na LinkedIn?

  1. Uvědomte si, jaký je váš cíl na LinkedIn. Čeho zde chcete dosáhnout, kdo je vaše cílové publikum, jakou značku si zde budujete, co o sobě a komu chcete prezentovat. V dalších krocích pak buďte v souladu s tímto svým cílem.
  2. Promyslete si, které své zkušenosti, dovednosti, schopnosti, výsledky, úspěchy, projekty… chcete doporučením potvrdit.
  3. Zamyslete se, koho o doporučení požádáte. Neomezujte se jen na své nadřízené, požádejte i své kolegy, podřízené, zákazníky, obchodní partnery… ze současnosti i z historie. Požádejte ty vaše kontakty, které mohou potvrdit vše, na co jste přišli v kroku 2.
  4. Vytvořte si text vaší žádosti, který bude personifikovaný pro každou osobu, kterou žádáte. Specifikujte, na jaké události z vaší spolupráce se má požádaný zaměřit, na jaké výsledky, cíle, přínosy vaší spolupráce. Vytvořte takovou osnovu, body, které požádaného člověka povedou
  5. Teprve potom požádejte o doporučení pomocí tlačítka ve vašem profilu. Vytvořený text vložte do žádosti namísto předefinovaného: „Dobrý den, Milena, mohl(a) byste mi napsat doporučení?“

Specifikací své žádosti dosáhnete dvou efektů:

  1. Usnadníte tomu, koho žádáte práci s přemýšlením a vymýšlením textu. Tak si i zajistíte vyšší míru ochoty vám doporučení napsat.
  2. Získáte takové doporučení, které bude mít váhu, protože bude konkrétní.
  3. Získáte jeden z „důkazů“ o tom, že to, co o sobě píšete, je pravda…

Jak to dělám já?

Napíšu do žádosti otázky a požádám dotyčného, aby mi doporučení napsal ve formě odpovědí na ně. Jak taková doporučení, která se mi vrací, pak vypadají? Podívejte se na můj profil >>>.

Jana Bártíková

Líbil se vám tento článek? Sdílejte ho na LinkedIn:

Jana Bártíková
Jsem autorka Linked Akademie, jediného uceleného kurzu, jak ovládnout LinkedIn, u nás. Učím vás, jak získávat nové zákazníky a klienty díky LinkedIn. Jednotlivcům i firmám předávám své know how získané aktivním používáním sítě LinkedIn a učením se od zahraničních expertů.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.